Wycieczka Koła Pań do Wrocławia 13.05.2017 r.

Spotkanie z przyrodą i zabytkami Wrocławia

W sobotę 13 maja br. członkinie Koła Pań z Jaworza i Jasienicy wraz z sympatykami Koła wyjechały na swoją wiosenną wycieczkę. Tym razem celem był Wrocław – Miasto Reformacji. Wcześniej dwukrotnie odwiedziłyśmy Cieszyn – drugie z Miast Reformacji w Polsce.

Przedpołudnie postanowiliśmy spędzić na terenie najstarszego w Polsce ogrodu zoologicznego, założonego w 1865 roku. Przy wspaniałej, słonecznej pogodzie spacerowaliśmy, poznając liczne gatunki zwierząt. Szczególnym przeżyciem było zwiedzanie największej atrakcji zoo, czyli afrykarium. Jest to wyjątkowe na skalę światową oceanarium, prezentujące wyłącznie gatunki zwierząt zamieszkujących Czarny Ląd. Afrykarium podzielone jest na ekosystemy: Morze Czerwone, plaża nad Morzem Czerwonym, Kanał Mozambicki, Wschodnia Afryka, wybrzeże Namibii, dżungla nad rzeką Kongo.

W południe przenieśliśmy się na wrocławski rynek. W związku z obchodami Jubileuszu 500 lat Reformacji, tego dnia na rynku można było odwiedzić bus reformacyjny.  Są w nim gromadzone w formie zdjęć, filmów, nagrań, tekstów, reformacyjne historie ze wszystkich miast, które odwiedza bus. Ten specjalny bus (a właściwie ciężarówka) wyruszył w listopadzie 2016 r. z Genewy, na swojej trasie ma 68 miast reformacji w całej Europie. 8 lutego zawitał do Cieszyna, a 13 maja do Wrocławia.

Przeszliśmy także na ul. Kazimierza Wielkiego, przy której znajduje się Ewangelicki Kościół Opatrzności Bożej oraz Centrum Luterańskie. W księgarni parafialnej mogliśmy zakupić pamiątki związane z Wrocławiem, jak i z Jubileuszem Reformacji. Drugi z kościołów ewangelickich we Wrocławiu, Kościół św. Krzysztofa widzieliśmy przejeżdżając obok niego autokarem.

Po przerwie obiadowej 25-osobowa grupa najwytrwalszych udała się na zwiedzanie najstarszej części miasta. Wyruszyliśmy sprzed Starego Ratusza, który jest unikatowym zabytkiem świeckiej architektury gotyckiej. Powstawał w kilku etapach od końca XIII w. do XVI w.  Przeszliśmy obok pomnika Aleksandra hrabiego Fredry, znajdującego się tu od 1956 r., wcześniej stał we Lwowie. Następnie mijając Fontannę zwaną „Zdrojem” podeszliśmy do Jasia i Małgosi – dwóch ocalałych domków opiekunów ołtarza w pobliskim kościele św. Elżbiety. Nasza dalsza droga wiodła obok głównego gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego z Aulą Leopoldina na Ostrów Tumski. Jest to otoczony wodami Odry dawny gród, który dał początek miastu. Na wyspę weszliśmy Mostem Tumskim, który od kilkunastu lat jest popularnym miejscem spotkań zakochanych, o czym świadczą niezliczone kłódki, przyczepione do mostu. Znajdują się tu liczne zabytki, do najważniejszych należą: kościół św. Krzyża i archikatedra św. Jana Chrzciciela, która jest wspaniałym zabytkiem gotyckiej architektury sakralnej. Niestety, nie udało nam się obejrzeć archikatedry wewnątrz, gdyż odbywał się w niej ślub, ale wjechaliśmy windą na jej wieżę, gdzie usytuowany jest punkt widokowy. Dzięki pięknej pogodzie mogliśmy, jakby z lotu ptaka, obejrzeć panoramę Wrocławia. Zobaczyliśmy m. in. piękne ogrody biskupie, ogród botaniczny, starówkę i katedrę św. Marii Magdaleny. Katedra ta została wybudowana w XIII w. To w tym kościele 25 października 1523 r. ks. Jan Hess odprawił pierwsze we Wrocławiu nabożeństwo luterańskie. Od tego czasu aż do 1945 r. była to świątynia luterańska. W czasie II wojny światowej została zniszczona w 70  procentach. Obecnie należy do Kościoła polskokatolickiego.

W drodze powrotnej wstąpiliśmy do wrocławskiej pączkarni, w której każdy znalazł dla siebie ulubiony smak nadzienia, a wybór był ogromny. Nasz spacer zakończyliśmy podziwiając rynek otoczony pięknymi kamienicami.

Do domu wracaliśmy zmęczeni, ale pełni wrażeń i zadowoleni z udanej wycieczki, podczas której każdy mógł wybrać coś dla siebie.